Kinesitherapie voor kinderen
Kinesitherapie betekent letterlijk: 'behandelen door bewegen'; zorg voor je lichaam via beweging.
Een kinesitherapie behandeling heeft als doel acute of chronische bewegingsproblemen te laten verdwijnen of zoveel als mogelijk te herstellen via revalidatie of bewegingsoefeningen. Naast dit curatieve aspect wordt de laatste jaren meer en meer duidelijk dat kinesitherapie ook een steentje kan bijdragen in de preventieve zorg.
Een van de basisprincipes van Bobath-therapie steunt op de plasticiteit van het zenuwstelsel en wijst op het belang van vroegtijdige behandeling. Dit wil niet zeggen dat behandeling op latere leeftijd niet zinvol is.
De doelstelling van de behandeling zijn steeds gekaderd in de eigen leefwereld van het kind. Naast het werken aan de motoriek, zal de manier van aankleden, verversen, voeden…centraal staan. In de kleuterklas is er aandacht voor de juiste zithouding in de klas, zoeken naar aangepaste middelen om zich te verplaasten, het optimaal deelnemen aan groepsactiviteiten…Later kan de aandacht verschuiven naar bijvoorbeeld zelfstandig kunnen aankleden, schrijven…En op elke leeftijd gaat er aandacht naar de communicatie met en het welzijn van het kind.
Kinderkinesitherapie is een specialisatiedomein binnen de kinesitherapie dat gericht is op het motorisch functioneren van kinderen. Door te bewegen en te exploreren gaan kinderen zich ontwikkelen op fysisch, emotioneel en psychosociaal vlak. Bij sommigen kan er sprake zijn van een vertraging of een afwijking binnen deze ontwikkeling. Deze kinderen hebben baat bij kinesitherapeutische begeleiding om de verdere ontwikkeling te stimuleren.
Hieronder vallen verschillende domeinen
- motorische ontwikkeling en motorisch leren van het kind
- specifieke bewegings- en houdingsaandoeningen op de kinderleeftijd
- fysieke fitheid en training van spieren, hart- en longfunctie bij kinderen
- specifieke kinesitherapeutische vaardigheden voor het behandelen van kinderen
- specifieke pedagogische vaardigheden voor het behandelen van kinderen en begeleiden van gezin/ouders
- signaleren van noodzaak aan andere disciplines zoals logopedie, ergotherapie, specialistische tweedelijnszorg…
Bobath therapie, gebaseerd op de principes van het NDT-Bobath concept, wordt toegepast om bewegingen mogelijk te maken, nieuwe vaardigheden te ontwikkelen en de kwaliteit van bewegen te verbeteren. Het doel van de therapie is om de tonus of spierspanning te normaliseren, waarna “normale” houdingen en bewegingspatronen kunnen worden gefaciliteerd. Door deze ervaring leert het kind een betere motorische controle op te bouwen en te behouden én worden er mogelijkheden verworven om meer functioneel te zijn in het dagelijks leven.
Naast therapie wordt er ook veel belang gehecht aan een nauwe samenwerking met de directe omgeving (ouders, familie, opvoeders, zorgverleners,…) en worden er adviezen gegeven voor de thuissituatie, voorkomen van contracturen en misvormingen, aangepast orthopedisch materiaal,…
Bobath therapie kan toegepast worden bij baby’s en kinderen met:
- Cerebral Palsy (CP)
- Neurologische en neuro-motorische aandoeningen (spina bifida, plexus brachialis letsel,…)
- Niet-aangeboren hersenletsel (NAH)
- Tonusproblemen (spasticiteit, hypertonie, hypotonie)
- Complexere syndromen
- …
Voor meer informatie kunnen jullie terecht op de website van de Belgische Bobath Vereniging (ABBV).
Psychomotoriek is een deeldomein van de kinesitherapie en is gericht op het kind in zijn geheel. 'Psyche' betekent geest en 'motoriek' betekent bewegen. Bewegen wordt dan ook als uitgangspunt genomen voor de therapie met als doel de algemene ontwikkeling te bevorderen. Het is dus niet enkel de bedoeling dat de motoriek van het kind verbetert: door het uitvoeren van bewegingsopdrachten worden ook andere leervoorwaarden gestimuleerd. Daardoor kan de concentratie ook verbeterd worden. Het kind beleeft een positieve ervaring, krijgt meer zelfvertrouwen en leert beter omgaan met zijn beperkingen. De therapie zorgt ook voor een verdere ontplooiing van de persoonlijkheid en het zelfbeeld van het kind.
Mogelijke problemen met
- Fijnmotorische vaardigheden
- Grofmotorische vaardigheden
- Schrijfmotoriek
- Visuomotoriek
- Ruimtelijk-visuele vaardigheden
- Coördinatie en lateralisatie ontwikkeling
- Structuur, plannen en organiseren
- Aandacht en concentratie
- Leerstoornissen
Deze problemen kunnen zich al dan niet stellen in combinatie met:
- Faalangst
- DCD(ontwikkelingsdyspraxie)
- AD(H)D
- Autismespectrum stoornis
- Dyslexie
- Ontwikkelingsmoeilijkheden
Wat als schrijven niet evident blijkt? Slordig, moeilijk leesbaar, te traag, pijn bij het schrijven, veel moeite met schrijven,… dit kan allemaal tot frustratie leiden. Het leren schrijven is dan ook een zeer complexe vaardigheid.Problemen met de schrijf- (fijne-) motoriek kunnen een negatief effect hebben op het verdere verloop van de schoolcarrière.
Problemen kunnen zich reeds in de kleuterklas manifesteren (verkeerde pengreep, instabiele zithouding…)
Wanneer na uitgebreid onderzoek blijkt dat een kind een achterstand heeft op gebied van schrijfmotoriek, dan kan therapie opgestart worden. Deze bestaat dan enerzijds uit het aanleren van een correcte werkhouding en pengreep en anderzijds uit het werken naar een leesbaar handschrift (aan een aanvaardbaar tempo). Het juiste schrijfmateriaal, een goede zithouding en een correcte instructie kunnen reeds veel verschil maken bij het schrijven. Dit kan op kleuterleeftijd reeds opgestart worden met voorbereinde schrijfoefeningen. Er wordt hierbij steeds nauwlettend samengewerkt met de desbetreffende klasleerkracht en het schoolteam.
De volgende technieken worden hierbij gebruikt: het correct en functioneel leren ademhalen, autogene drainage volgens chevallier, de technieken va Guy Postiaux, bouncing en inspanningen…Het reinigen van de bovenste luchtwegen via neusspoelingen en het aanleren van toedienen van aërosol en andere inhalatoren (puffers,…) kunnen ook aan bod komen.
Daarnaast wordt ademhalingskinesitherapie ook gebruikt bij het bewuster maken van je ademhaling (bvb bij hyperventielatieklachten, lucht happen…)
Het hoofdje rechthouden, omrollen, zitten, kruipen, zich rechttrekken en lopen zijn stuk voor stuk motorische mijlpalen. die een baby doorloopt. Bij sommige baby’s merken we dat deze mijlpalen op een later tijdstip of op een andere manier ontwikkelen (trager, dysharmonisch,…). Dit kan verschillende oorzaken hebben.
De kinesitherapeutische behandeling bestaat erin om bij kinderen de normale motorische ontwikkeling te stimuleren door specifieke oefeningen en handelingen (gebaseerd op oa het bobath-principe,…). Er wordt nauw samengewerkt met de ouders zodat de aangereikte oefeningen ook in de thuissituatie kunnen worden toegepast. Er gaat dan ook veel aandacht uit naar de juiste positionering en handeling van de baby buiten de therapie.
Hieronder enkele voorbeelden waarbij ontwikkelingsstimulatie kan worden toegepast:
- kinderen met een voorkeurshouding
- kinderen met plagiocephalie (brachycephalie)
hier werken we met verschillende objectieve meetmethodes om de ernst en de behandeling te bepalen (bvb plagiocephalometrie) - kinderen met orthopedische problemen (bvb klompvoetjes, plexus brachialis pareses…)
- poepschuivers
- kinderen met refluxproblemen
- …
Nuttige links: vooruitopdebuik.be
Met babymassage bouw je verder aan de band die al ontstond toen je kleintje nog in de buik zat. Je brengt je kleintje even terug naar die veilige en geborgen omgeving van toen door middel van lichamelijk contact en zachte bewegingen.
Je zorgt op die manier voor continuïteit en da's goed voor de ontwikkeling van je kindje.
Je stimuleert met massage bovendien ook de doorbloeding, ademhaling, spijsvertering, slaap, immuniteit, neurologische ontwikkeling en het lichaamsbewustzijn.
Massage heeft een kalmerende invloed, je voelt je ontspannen terwijl je energie krijgt.
Naast de massage gaat er ook steeds aandacht uit naar gymnastiek oefeningen, en andere deelaspecten van ‘babywellness en –hantering’.
Dit alles wordt zowel individueel als in kleine groepjes aangeboden.
Voor kinderen die het motorisch moeilijk hebben, is schrijven een hele opdracht. Soms wordt het gebruik van de computer in de klas toegestaan als remediëringsmiddel. Om het leren typen zo vlot mogelijk te laten verlopen, wordt bij deze methode gebruik gemaakt van verschillende geheugensteuntjes: kleuren, rijmpjes, prentjes, enzovoort. Er wordt via speelse en kindvriendelijke oefeningen gebruik gemaakt van verschillende leerkanalen om alle toetsen aan te leren en te automatiseren. De nadruk ligt op het vlot leren typen, tempo komt later wel.
Deze methode is uiterst geschikt voor kinderen met automatisatieproblemen, fijn motorische problemen, leerproblemen, dyspraxie of zelfs dyslexie…Maar natuurlijk heeft iedereen in onze gecomputeriseerde maatschappij baat bij het blind leren typen.
Neem ook gerust een kijkje in onze brochure via onderstaande link